E.g., 29.04.2024
E.g., 29.04.2024
E.g., 29.04.2024
E.g., 29.04.2024
E.g., 29.04.2024

Економіка перехідного періоду

Економічне відновлення Донбасу
та території пріоритетного розвитку

Запропоновані в проєкті Закону території пріоритетного розвитку передбачають особливий режим інвестиційної діяльності на Донбасі. Ми наразі працюємо над тим, щоб наповнити цю ідею конкретним змістом — в тому числі з урахуванням нещодавно ухваленої  Концепції економічного розвитку Донецької та Луганської областей до 2030 року. Законодавство про вільні економічні зони давно і безповоротно застаріло, тому ідея територій пріоритетного розвитку — це спроба закласти нові сенси та донести їх зрозумілими для суспільства словами.

Концепція передбачає створення трьох типів моделей територій пріоритетного розвитку: на території громад, прилеглих до тимчасово окупованих територій, на всій території Донецької та Луганської областей, на території окремих виробничих та рекреаційних кластерів, зокрема інноваційних та індустріальних парків із спеціальним режимом інноваційно-інвестиційної діяльності, що передбачатиме стимулюючі умови у сфері оподаткування, кредитування та митної політики для кожного окремого типу моделей.

Крім цього хотілося окремо виділяти, що Концепція передбачає:

  • запровадження нових інструментів захисту інвестицій, зокрема відкриття філіалів міжнародних комерційних арбітражів з розповсюдженням їх юрисдикцій на території пріоритетного розвитку Донецької та Луганської областей;
  • створення системи страхування від військових та політичних ризиків;
  • сприяння законодавчому закріпленню незмінності умов оподаткування господарської діяльності інвесторів, що будуть впроваджені в рамках реалізації Концепції;
  • запровадження на територіях пріоритетного розвитку експерименту із створення можливостей для зміни системи контролю з боку державних органів на функцію добровільного страхування відповідальності власників бізнесу;
  • удосконалення регуляторно-податкового законодавства, насамперед для мікро- та малого бізнесу, що мотивуватиме місцеве населення до розвитку підприємницької діяльності, самозайнятості та створення робочих місць з конкурентним рівнем заробітної плати;
  • встановлення механізмів компенсації суб’єктам підприємницької діяльності матеріальних збитків, завданих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, що спричинило руйнування та пошкодження нерухомого майна (основних засобів) на територіях Донецької та Луганської областей, на яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі;
  • запровадження проектів приєднання до високотехнологічних європейських та світових кластерів;
  • сприяння розташуванню виробничих потужностей зарубіжних компаній для насичення продукцією внутрішнього ринку та експорту до США, ЄС та інших країн у зв’язку із зміною світового розподілу виробничих зв’язків;
  • трансформація вугільної галузі Донецької та Луганської областей, зокрема шляхом створення енергетичних індустріальних парків на базі окремих державних вугільних шахт за участю міжнародних енергетичних корпорацій;
  • технічне переоснащення та модернізація шахт, зокрема систем вентиляції і дегазації шахт для забезпечення безпеки гірників;
  • реалізація комплексних програм та проектів трансформації вугільних регіонів, які сприятимуть диверсифікації економіки шахтарських монофункціональних міст, та заходів щодо пом’якшення негативних соціально-економічних наслідків у разі закриття вугледобувних та вуглепереробних підприємств;
  • створення транспортно-логістичних кластерів та базових логістичних центрів складування, переробки та сортування вантажів з урахуванням переорієнтації транспортних потоків;
  • модернізація залізничної магістралі та її інфраструктури, насамперед залізничних шляхів “Попасна - Сватове - Куп’янськ” та “Новозолотарівка - Лиман”, збільшення пропускної спроможності перегону “Запоріжжя - Комиш-Зоря - Волноваха” та будівництво залізничної гілки, яка з’єднає ділянку залізничної лінії “Лантратівка - Кіндрашівська-Нова” із залізничною мережею України;
  • підвищення якості транспортного сполучення між північною та південною частинами Донецької та Луганської областей шляхом капітального ремонту автомобільних доріг загального користування державного значення;
  • відновлення транспортного пасажирського та вантажного повітряного сполучення з аеропортом “Краматорськ” на умовах його спільного використання з Повітряними Силами Збройних Сил, розвиток аеропортів “Маріуполь” та “Сєвєродонецьк” за умови забезпечення гарантованої безпеки польотів повітряних суден у районі аеропортів “Маріуполь”, “Сєвєродонецьк” та “Краматорськ”;
  • здійснення заходів з популяризації привабливого інвестиційного іміджу Донецької та Луганської областей для диверсифікації виробництва підприємств з інших країн та фінансування проектів державно-приватного партнерства на територіях, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту Російської Федерації проти України;
  • залучення потенціалу економічної дипломатії для просування товарів та послуг Донецької та Луганської областей на міжнародні ринки та диверсифікації географічної структури зовнішньої торгівлі з мінімізацією критичної залежності від окремих держав та ринків збуту;
  • розширення механізмів залучення соціально відповідального бізнесу, зокрема щодо відбудови зруйнованої внаслідок збройної агресії Російської Федерації соціальної інфраструктури та житла.

І це лише далеко не повний перелік рішень, які передбачені Концепцією економічного розвитку Донецької та Луганської областей.